Salesforce en Google Cloud kondigen een strategische samenwerking aan om bedrijven te helpen bij het inzetten van data en AI voor het leveren van gepersonaliseerde klantervaringen, inzicht in klantgedrag en het uitvoeren van campagnes.
Deze samenwerking omvat innovaties op het gebied van data en AI, die zorgen voor het realtime delen van data en verbeterde voorspellende en generatieve AI-mogelijkheden. Hierdoor kunnen bedrijven hun eigen data en AI-modellen gebruiken om beter inzicht te krijgen in de behoeften van klanten. Daarnaast worden ook de kosten, risico’s en complexiteit van het synchroniseren van data uit verschillende platformen verminderd.
Een van de integraties is die tussen Salesforce Data Cloud en Google BigQuery. Dit stelt bedrijven in staat om klantprofielen te creëren en gepersonaliseerde ervaringen te leveren. Klanten krijgen toegang tot data die verspreid is over verschillende platformen en clouds, vergelijkbaar met het opslaan van data op één locatie.
Daarnaast worden Salesforce Data Cloud en Google Vertex AI geïntegreerd, waardoor klanten hun eigen Vertex-modellen kunnen overbrengen en gebruiken op het Salesforce-platform. Dit stelt hen in staat zich te richten op de specifieke behoeften van hun bedrijf, zoals het voorspellen van koopgedrag of het risico op klantverloop. Zero-copy datatoegang voor het trainen van AI-modellen versterkt de investeringen in AI door directe toegang tot samengevoegde klantdata te bieden. Dit vereenvoudigt het proces van modelontwikkeling en vergroot de nauwkeurigheid en efficiëntie van AI-voorspellingen en inzichten.
Verschillende sectoren zullen profiteren van de integraties tussen Salesforce Data Cloud en BigQuery en Vertex AI van Google om de klantervaring te verbeteren en interacties te personaliseren. Een moderetailer kan bijvoorbeeld CRM-data verbinden met realtime online activiteiten en socialemediagegevens, om zo voorspellingen te doen over de aankoopintentie van klanten en uiterst gepersonaliseerde aanbevelingen te doen via geschikte kanalen. In de gezondheidszorg kan een organisatie CRM-data combineren met demografische gegevens en medische geschiedenis om het risico op terugval bij patiënten te voorspellen en gepersonaliseerde zorgplannen op te stellen. Een financiële instelling kan CRM-data koppelen aan marktanalyse en economische trends om voorspellingen te doen over het uitgavegedrag en de financiële behoeften van klanten, waardoor ze gepersonaliseerde bankdiensten en aanbiedingen kunnen leveren.