Experian heeft Aidrian gelanceerd, een cloud-gebaseerde fraudeoplossing aangedreven door machine learning. Dit moet transacties met een nauwkeurigheid van 99,9% automatisch classificeren, waardoor Aidrian echte klanten kan onderscheiden van fraudeurs. Dit moet het aantal onterechte afwijzingen van legitieme klanten reduceren.
Eigen onderzoek van Experian toont aan dat fraudepreventie nu de belangrijkste prioriteit is voor 73% van de respondenten. In een poging om frauduleuze transacties te voorkomen, hebben veel bedrijven te maken met een nog groter probleem – legitieme klanten die ten onrechte worden afgewezen vanwege verouderde of ondermaatse frauderegels. Onderzoek suggereert dat de kosten van fout-positieven vaak hoger zijn dan de waarde van fraudeverliezen. Het domino-effect van fout-positieven is ook aanzienlijk, met verlies van inkomsten en reputatieschade als gevolg.
“Vijfenvijftig procent van de bedrijfsleiders die we hebben ondervraagd, vindt het uitdagend om de juiste balans te vinden tussen het verhogen van de omzet en het verminderen van fraude. Om de toenemende complexiteit van fraudedreigingen te bestrijden, richten veel bedrijven zich tot het gebruik van AI en met name machine learning-technologie. Dit helpt hen om de nauwkeurigheid van hun beslissingenn tegen fraude te verbeteren en tegelijkertijd een naadloze customer experience te bieden”, aldus Malin Holmberg, CEO, EMEA & APAC, Experian.
Aidrian maakt gebruik van een computermodel dat zichzelf voortdurend traint met nieuwe data. Dit zorgt ervoor dat de oplossing steeds nauwkeuriger wordt in het herkennen van fraude. Hierdoor hoeven bedrijven minder handmatige controles uit te voeren.