Ford doet tests met AI-technologie voor geautomatiseerd rijden, wat het productieproces nog efficiënter moet maken. Voor dit project rijden de nieuwe auto’s niet alleen zichzelf van de productielijn, maar ook naar de laatste controleplaats. Vervolgens laden ze zichzelf op en parkeren ze zichzelf voor het transport naar de klant.
Het E-SELF-project is een van de initiatieven van Ford ter voorbereiding van het Ford Cologne EV Centre in Duitsland, waar binnenkort de EV-productie van start gaat. De investering in deze fabriek bedraagt 2 miljard dollar.
“Ford geeft een nieuwe invulling aan zijn Europese modelaanbod. Het onderzoek naar het optimale productieproces van onze EV’s is daar een integraal onderdeel van,” zegt Frank Schwarz, projectleider bij Ford. “De toepassing van technologie voor geautomatiseerd rijden in het productieproces zorgt voor meer efficiëntie en veiligheid, terwijl de medewerkers zich volledig kunnen richten op andere belangrijke taken.”
Vorige maand onthulde Ford de nieuwe, volledig elektrische Explorer. Het is de eerste elektrische personenauto die op grote schaal in het Ford Cologne EV Centre geproduceerd zal worden. Voor 2026 wil Ford jaarlijks 600.000 elektrische auto’s verkopen in Europa. Voor 2030 wil Ford in Europa een volledig elektrisch aanbod van personenauto’s bieden.
In samenwerking met het Institute of Automotive Engineering van de Technische Universität Braunschweig en met Kopernikus Automotive voert Ford tweeënhalf jaar lang tests uit. Het Duitse Ministerie van Economische Zaken en Klimaatbescherming steunt dit project financieel met 2 miljoen euro.
Het E-SELF-project maakt gebruik van communicatie tussen voertuig en infrastructuur voor het aansturen en controleren van de auto’s. Sensoren in de fabriek registreren mogelijke gevaren op de route van de auto, zoals een persoon of andere auto. De zelfrijdende auto’s worden dan afhankelijk van de situatie afgeremd of komen tot stilstand.
Alleen al bij de laatste controles komen minstens twaalf ritjes tussen verschillende locaties kijken.
Daarna worden de auto’s geparkeerd voor het verdere transport over weg, spoor en water. Zelfstandig deze ritjes maken met AI-technologie kan met alle modellen met een automatische transmissie, elektronische stabiliteitscontrole, elektronische handrem en stuurassistentie. De enige extra uitrusting die voor deze technologie nodig is, is een communicatiemodule die de interactie met de infrastructuur mogelijk maakt.