De auto-industrie heeft het grootste aantal robots dat in fabrieken over de hele wereld werkt: de operationele voorraad heeft een nieuw record bereikt van ongeveer één miljoen stuks. Dit is ongeveer een derde van het totale aantal geïnstalleerd in alle industrieën, volgens de International Federation of Robotics (IFR).
“De auto-industrie heeft effectief geautomatiseerde productie uitgevonden”, zegt Marina Bill, voorzitter van de International Federation of Robotics. “Vandaag spelen robots een essentiële rol bij het mogelijk maken van de overgang van deze industrie van verbrandingsmotoren naar elektrische aandrijving. Robotautomatisering helpt autofabrikanten om de grootschalige veranderingen in gevestigde productiemethoden en technologieën te beheren.”
Robotdichtheid in de auto-industrie
Robotdichtheid is een belangrijke indicator die het huidige niveau van automatisering in de top-autoproducerende economieën illustreert: in de Republiek Korea waren in 2021 2.867 industriële robots per 10.000 werknemers in gebruik. Duitsland staat op de tweede plaats met 1.500 eenheden, gevolgd door de Verenigde Staten met 1.457 eenheden en Japan met 1.422 eenheden per 10.000 werknemers. China, ’s werelds grootste autofabrikant, heeft een robotdichtheid van 772 eenheden, maar haalt snel in: binnen een jaar zijn de nieuwe robotinstallaties in de Chinese auto-industrie bijna verdubbeld tot 61.598 eenheden in 2021 – goed voor 52% van de totale 119.405 eenheden die in fabrieken over de hele wereld zijn geïnstalleerd.
EV’s stimuleren automatisering
Politieke doelen voor elektrische voertuigen dwingen de auto-industrie om te investeren: de Europese Unie heeft plannen aangekondigd om de verkoop van luchtvervuilende voertuigen tegen 2035 te beëindigen. De Amerikaanse overheid streeft ernaar om tegen 2030 een vrijwillig doel van 50% marktaandeel voor de verkoop van elektrische voertuigen te bereiken en alle nieuwe voertuigen die in China worden verkocht, moeten tegen 2035 worden aangedreven door “nieuwe energie”. De helft van hen moet elektrisch, brandstofcel of plug-in hybride zijn – de resterende 50% hybride voertuigen.
De meeste autofabrikanten die al traditionele “gekooide” industriële robots gebruiken voor basisassemblage, investeren nu ook in collaboratieve toepassingen voor eindmontage- en afwerkingstaken. Tier-two leveranciers van auto-onderdelen, waarvan er veel MKB’s zijn, zijn trager om volledig te automatiseren. Toch wordt verwacht dat dit zal veranderen naarmate robots kleiner, meer aanpasbaar, gemakkelijker teprogrammeren en minder kapitaalintensief worden, wordt verwacht dat dit zal veranderen. Dit kan zorgen voor meer efficiëntie, hogere productiviteit en betere kwaliteit in de productie van auto’s en auto-onderdelen. Bovendien kan het gebruik van robots bijdragen aan een verbetering van de werkomstandigheden, doordat robots repetitief werk en gevaarlijke taken kunnen overnemen.
Het groeiende gebruik van robots in de auto-industrie zal ook gevolgen hebben voor de werkgelegenheid. Hoewel robots de productiviteit kunnen verhogen, zullen sommige banen verdwijnen als gevolg van automatisering. Tegelijkertijd zullen er nieuwe banen ontstaan op het gebied van robotica en automatisering, evenals in andere delen van de toeleveringsketen.
Kortom, de auto-industrie blijft een pionier op het gebied van industriële automatisering en robotica. Het toenemende gebruik van robots zal naar verwachting bijdragen aan een hogere productiviteit, efficiëntie en kwaliteit, maar zal ook gevolgen hebben voor de werkgelegenheid.