De meest succesvolle inzet van robots is die in samenwerking met mensen, vindt Jürgen von Hollen van Universal Robots. Juist de symbiose met het menselijke brein maakt collaboratieve robots het meest effectief. Tijdens We Are Cobots, de grote virtuele robotexpo die deze week plaatsvond, sprak Rocking Robots met hem over zijn visie op de markt voor robotics.
“Een robot is niets meer dan een tool, alleen is het een tool die je moet programmeren”, zegt Jürgen von Hollen, President van het Deense Universal robots. Volgens hem ligt die nuchtere visie op de inzet van robots ten grondslag aan de snelle groei die zijn bedrijf de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, tot een bedrijf met 740 medewerkers en 1.100 partners in 20 landen. En hij verwacht dat die groei zal doorgaan: “Wat we nu investeren is voor de komende vijf jaar, want de markt staat nog slechts aan het begin van zijn volledige potentieel.”
Plannen
Eén van die investeringen is het virtuele congres We Are Cobots dat deze week plaatsvond, en dat Universal Robots presenteert als de grootste virtuele robot expo. “We gaan met gewoon door met al onze plannen”, zegt Von Hollen, “Alleen zijn ze nu virtueel. Er hebben zich 6.000 mensen geregistreerd, dat is meer dan verwacht, en veel meer dan naar een fysiek evenement zou komen. Bij een virtueel evenement heb je honderd procent aandacht van de deelnemers. En dat is belangrijk, want in deze markt is awareness cruciaal.”
Complexiteit
Die awareness is volgens hem belangrijk omdat de meeste kleine en middelgrote bedrijven nog nooit gezien wat collaboratieve technologie voor hen kan doen. “Bij Universal Robots willen we complexiteit wegnemen, want dat is de grootste hindernis bij automatisering. Alleen dan kunnen meer mensen ervan profiteren. Innovatie wordt vaak gezien als een product. Maar het is veel meer.”
Probleem
“Mensen komen niet bij ons omdat ze graag een robot willen kopen, maar omdat ze en probleem hebben dat opgelost moet worden. Het gaat hen om de meest juiste, efficiënte oplossing.” Deze praktische, zakelijke insteek van organisaties die in robots investeren heeft ook zijn weerslag op het aanbod van Universal Robots: ‘Een paar jaar geleden waren wij een hardwarebedrijf dat ook software aanbod. Dat is, zeker sinds 2009, radicaal veranderd.”
Flexibel
“Wat we nu aanbieden is een flexibele plug & play oplossing, waarbij klanten zelf de collaborative cobot volledig kunne aanpassen. En, dat is cruciaal, daarna weer opnieuw kunnen aanpassen als dat nodig is. Want niemand wil meer investeren in een statische oplossing waar je jaren aan vast zit, er is juist veel vraag naar een platform dat flexibel is.”
Arbeidskosten
Veruit de belangrijkste ratio achter de investering in collaboratieve robots is het reduceren van arbeidskosten. Volgens Von Hollen is het reduceren van arbeid in de meeste gevallen een belangrijk onderdeel van de discussie die ten grondslag ligt aan de business case voor de investering in robots. Dit neemt niet weg dat de inzet van robots juist leidt tot een vruchtbare samenwerking van mens en machine. “Het meest onderschatte element in de discussie over de inzet van robots is het menselijke brein. De meest succesvolle inzet van robots vindt altijd plaats in de samenwerking tussen mensen en robots.”
Behoefte
De sweet spot voor collaborative robots ligt volgen Von Hollen momenteel bij het automatiseren van eenvoudige werkzaamheden, zoals pick & place, het op pallets zetten van producten en assembleren. Vóór de coronacrisis was de markt voor collaborative robots een van de snelst groeiende markten. Nog steeds is er sprake van een latente behoeften bij veel bedrijven die een voortzetting van deze groei mogelijk maakt, en niet alleen bij grote bedrijven. Ook kleinere bedrijven ontdekken steeds meer de voordelen van robots.
Afzetgebied
Voor Universal Robots is de Europese markt een belangrijk afzetgebied, waar de helft van alle omzet wordt gerealiseerd. De inzet van robots blijft wereldwijd groeien, de verschillen per land hebben vooral te maken met het gewicht dat bepaalde economische activiteiten hebben. In Duitsland is de automotive-industrie een belangrijke afnemer van collaboratieve robots. In China loopt de technologie-industrie voorop. Nederland is meer divers, al is de logistieke sector een belangrijk afzetgebied.,
Werkloosheid
Een van de discussiepunten is volgen Von Hollen nog altijd de vraag of de inzet van robots ten koste gaat van banen. “Die vraag beantwoord ik altijd in eerste instantie met de feiten. De meest geautomatiseerde landen hebben de laagste werkloosheid. Daarnaast zien wij de beste oplossing niet als een op zichzelf staande oplossing, maar de combinatie van een robot en een mens. Wij denkend at mensen op dit moment niet op de juiste manier ingezet worden, er zou veel meer gebruik gemaakt moeten worden van het menselijk brein.”