Home Bots & Business ‘Maak AI integraal onderdeel van automation’

‘Maak AI integraal onderdeel van automation’

Ciphix Automation update

door Marco van der Hoeven

Eind vorig jaar kwamen in Barcelona meer dan 6.000 CIO’s en andere IT-leiders bij elkaar om met analisten van onderzoeksbureau Gartner, en met elkaar, van gedachten te wisselen over de toekomst van IT. Thema’s als The Future of Work en AI maakten een belangrijk onderdeel uit van deze gesprekken. Ook medewerkers van Ciphix waren daar aanwezig. In deze eerste editie van Automation Update spreekt Rocking Robots daarom met Marijn van de Poel en Douwe Schravesande over hun visie op deze technologietrends.

“Het is uniek om met zoveel CIO’s en IT-executives bij elkaar te komen”, zegt Douwe Schravesande, Growth Manager bij Ciphix. ‘Zij zijn allemaal op strategisch niveau bezig met IT, wat in combinatie met de presentaties door de analisten van Gartner een goed beeld geeft van de trends in deze markt. Zo was een belangrijke boodschap van Gartner dat organisaties in staat moeten zijn om te gaan met onzekerheid. Wees daar niet bang voor, maar omarm dit, en zorg dat je je onderscheidt van anderen door wèl te investeren in technologie en die uitdaging aan te gaan.”

Een praktijkvoorbeeld hiervan is Ciphix-klant Headfirst, dat actief is in de staffing, IT Director Mattijs Wassenburg zegt hierover: “Wij hebben op strategisch niveau besloten dat we een technologieplatform moeten worden om dubbele groeicijfers te behalen. We investeren daarom in hyperautomation-technologieën als RPA, AI, en low code. Daarmee verbeteren we de gebruikerservaring, maar versnellen ook onze kernprocessen. Dat zorgt voor een grote efficiencyslag.”

Medewerkers

Schravesande vervolgt: “Het verbeteren van de gebruikerservaring is iets wat Gartner letterlijk suggereerde in de keynote: investeer in innovatie om de ervaring van je klanten te verbeteren en je te onderscheiden van anderen.” Dit heeft ook implicaties voor medewerkers: “Technologie gaat een cruciale factor worden in de ervaring van personeel. En niet om mensen te vervangen, maar juist om ze te helpen. Want we hebben overal te maken met een groot personeelstekort.”

Hij plaatst een kanttekening bij de rol die RPA kreeg toebedeeld: “Het viel me op dat RPA nog werd besproken of het emerging technology was, terwijl wij in praktijk zien dat RPA zich al ruimschoots bewezen heeft. Voor een aantal organisaties is het nieuw, maar robotisering is over de hele markt gezien niet nieuw. Wat nu vooral speelt is die volgende stap om robotisering te combineren met AI.”

Strategie

Managing Director Marijn van de Poel voegt hieraan toe: “De meeste CIO’s die wij spreken laten zich inspireren door de trends zoals Gartner ze beschrijft. Voor ons betekent het bijvoorbeeld dat onze klanten willen weten met welke leveranciers zij zakendoen. Wij hanteren een best of breed strategie met partijen die allemaal een positie hebben in het Magic Quadrant van Gartner.”

Van de Poel herkent dan ook veel van de besproken thema’s. “Een aantal jaren geleden was de primaire reflex bij robotisering de vraag of dat niet ten koste zou gaan van werkgelegenheid. Nu weten mensen dat het juist andersom is, namelijk dat technologie mensen efficiënter, leuker en ook duurzamer laat werken. Als je nu investeert in automation dan gaat die investering meerdere jaren mee.”

Mensen

Een belangrijk thema bij Gartner was Revolutionize Work. “Dit zien we in praktijk bij veel van onze klanten terug. Met onze technologie willen we het tekort aan personeel aanpakken, en er tegelijkertijd voor zorgen dat mensen geen saai, repetitief werk meer hoeven te doen. Dat noemt Gartner taking the friction out of work. Wij doen eigenlijk niets anders dan mensen in staat stellen om leuker werk te doen.”

Wat betreft AI onderschrijft hij de oproep om nu te investeren in innovatieve technologie als AI. “We zien dat daar nog wel wat stappen gezet kunnen worden. Veel van die initiatieven bevinden zich nog in een pilotfase, terwijl de potentie van AI veel groter is. Ik ben dus blij dat Gartner CIO’s adviseert om meer in te zetten op AI, zodat ze ook daadwerkelijk in staat zijn om te gaan met die onzekerheid in de markt, en ze zich kunnen onderscheiden van hun concurrenten.”

Zie ook

Gartner: ‘Invest aggressively in AI augmentation’

Misschien vind je deze berichten ook interessant