De verkoop van professionele servicerobots steeg in 2021 met maar liefst 37%. Per regio kwam de sterkste groei uit Europa met een marktaandeel van 38%, gevolgd door Noord-Amerika met 32% en Azië met 30%. Tegelijkertijd groeide de verkoop van nieuwe robots voor consumentenservice met 9%.
Dit blijkt uit het rapport “World Robotics 2022 – Service Robots van de International Federation of Robotics (IFR). “Servicerobots voor professioneel gebruik zijn zeer divers”, zegt IFR-president Marina Bill. “Ze zijn meestal ontworpen om een specifieke taak uit te voeren en zijn te vinden in magazijnen, in ziekenhuizen en luchthavens of zelfs bij het helpen op melkveebedrijven bij het automatisch melken van koeien.”
Vijf toptoepassingen voor professionele servicerobots per verkochte eenheid:
In 2021 werden ongeveer 121.000 professionele servicerobots verkocht – meer dan één op de drie gebouwde robots was bedoeld voor het vervoer van goederen of vracht. De meeste daarvan worden gebruikt in binnenomgevingen, zoals fabrieken, waar het grote publiek geen toegang toe heeft, zodat deze robots niet zijn ontworpen om met openbaar verkeer om te gaan. In deze categorie produceren in totaal 286 bedrijven servicerobots.
Horecarobots worden steeds populairder, maar vergeleken met het marktpotentieel zijn de verkoopcijfers nog steeds laag: in 2021 werden meer dan 20.000 eenheden (+85%) verkocht. Robots in deze categorie worden ofwel gebruikt voor het bereiden van eten en drinken of voor mobiele begeleiding, informatie, en teleaanwezigheid.
De verkoop van medische robots steeg met 23% tot 14.823 eenheden. Het merendeel zijn chirurgische robots, gevolgd door robots voor revalidatie en niet-invasieve therapie, terwijl het aandeel robots voor diagnostiek nog steeds relatief laag is.
De vraag naar professionele schoonmaakrobots groeide met 31%. Er werden meer dan 12.600 eenheden verkocht. De belangrijkste toepassing in deze groep is vloerreiniging. Ook desinfectierobots die desinfecterende vloeistoffen spuiten of ultraviolet licht gebruiken om virussen te vernietigen, zien sinds het begin van de Covid-19-pandemie een sterk groeiende vraag. Andere professionele schoonmaakhulpen zijn bijvoorbeeld professionele raam-, zwembad- en zonnepaneelreinigingsrobots.
Robotica speelt een belangrijke rol in de digitalisering van de landbouw met meer dan 8.000 verkochte eenheden (+6%) in 2021. Robots zijn goed ingeburgerd in het melken van koeien, bijgestaan door robotische stalreinigers en voerrobots. Robots voor de teelt van gewassen staan nog in de kinderschoenen.
Servicerobots voor consumentengebruik
“Servicerobots voor consumenten worden voornamelijk gebruikt in huishoudelijke omgevingen: ze helpen bij het stofzuigen, de vloer schoonmaken of tuinieren, en worden ook gebruikt voor sociale interactie en educatie”, zegt IFR-president Marina Bill. “Deze servicerobots worden geproduceerd voor een massamarkt met totaal andere prijzen en marketing vergeleken met servicerobots voor professioneel gebruik.”
Robots voor huishoudelijke taken vormden de grootste groep consumentenrobots. In 2021 werden bijna 19 miljoen stuks (+12 %) verkocht. Stofzuigrobots en andere robots voor het reinigen van vloeren binnenshuis zijn momenteel de meest gebruikte toepassing. Dit soort servicerobots is in bijna elke buurtwinkel verkrijgbaar, waardoor hij goed bereikbaar is voor de consument. Tegenwoordig bestaan tuinierrobots meestal uit grasmaairobots. De verwachting is dat deze markt de komende jaren met gemiddeld lage dubbelcijferige groeipercentages zal groeien.
Thuiszorgrobots die een vergrijzende bevolking ondersteunen om zelfstandig thuis te blijven, vormen een groeiende nichemarkt.
Structuur van de servicerobotica-industrie
Hoewel de servicerobotica-industrie een jonge en groeiende industrie is, wordt 87% van de producenten van servicerobots wereldwijd beschouwd als gevestigde exploitanten die vóór 2017 zijn opgericht. Het aandeel start-ups is de afgelopen jaren afgenomen omdat de focus van de industrie is verschoven naar software en applicaties ontwikkeling. Veel leveranciers van servicerobots gebruiken hardware van derden om een oplossing te creëren en worden daarom niet meegeteld als een servicerobotproducent in IFR-statistieken van de industriestructuur.
De marktobservatie van de IFR suggereert twee redenen voor het afnemende aandeel start-ups: Sommige marktsegmenten hebben al een volwassenheidsniveau bereikt waardoor bedrijven groeien, bijvoorbeeld AMR’s voor magazijnlogistiek. Verder verschoven de oprichtingsactiviteiten van de ontwikkeling van hardware naar softwareontwikkeling en applicatieontwikkeling. Veel servicetoepassingen zijn gebaseerd op collaboratieve industriële robots, gekocht bij een industriële producent. De leverancier van de servicerobot wordt daarom niet beschouwd als een robotproducent – de robot wordt ingekocht bij een derde partij. Deze bedrijven treden op als systeemintegrators, combineren verschillende componenten en ontwikkelen software om een oplossing te creëren.