Home Bots & Business Case: AI-gestuurde product- en prijsaanbevelingen bij Zeelandia

Case: AI-gestuurde product- en prijsaanbevelingen bij Zeelandia

door Pieter Werner

Bakkerijingrediëntenbedrijf Zeelandia Group zet AI in om de nauwkeurigheid en snelheid van zowel de productselectie als het bepalen van prijsstrategie te verbeteren. Het maakt daarbij gebruik van Infor Coleman AI. De eerste implementatie was in Tsjechië, binnenkort is Nederland aan de beurt.

Zeelandia begon in 2017 met Infor aan de digitale transformatie door de enterprise resource planning (ERP) naar Infor CloudSuite Food and Beverage over te zetten. Dit is nu live in Tsjechië en Slowakije. De cloud ERP-oplossing biedt een modern technologieplatform, genaamd Infor OS. Dit platform haalt meer waarde uit innovaties, waaronder de toepassing van Infor Coleman AI.

De Zeelandia Group is leverancier van bakkerijingrediënten met vestigingen in meer dan dertig landen en verkoop in honderd landen. Het bedrijf werd geconfronteerd met ongekende marktuitdagingen. De hogere kosten van en de schaarste aan bakkerijingrediënten vereisten nieuwe verkoop- en prijsstrategieën om klanten op lange termijn te binden en tegelijkertijd de winstdoelstellingen te behalen.

Gezien het brede productportfolio en het grote klantenbestand van de groep realiseerde Zeelandia zich al snel dat de organisatie digitaal moest transformeren om deze doelen te bereiken. Met Infor Coleman AI levert Zeelandia machinaal gegenereerde aanbevelingen voor producten en prijzen.

Tijdbesparing

De AI-gegenereerde productaanbevelingen en prijzen leveren vooral veel tijdbesparing op, zowel voor verkoper als klant. Ook is het veel minder foutgevoelig dan het handmatige proces dat eerst werd gebruikt. De Infor Product Recommender toont de top vijf producten om aan klanten aan te bevelen, gerangschikt naar waarschijnlijkheid van succes. Dit scheelt tot wel een derde van een dag aan voorbereidingstijd, wat neerkomt op een tijdreductie van 83 procent. Het resulteert in een betere klantervaring met gepersonaliseerde productaanbevelingen, een hogere omzet per transactie en verbeterde marketingconversie.

Zeelandia pakte ook de prijsstelling aan met behulp van Infor. Door de voortdurende veranderingen in kosten en de schaarste aan beschikbare goederen moest de prijsstelling van producten vaker worden aangepast. Het aanbieden en uitleggen van de juiste prijs resulteert in meer klantloyaliteit. Daarnaast stimuleert een optimale prijsstelling de winstgevendheid en zijn er minder tijd en kosten aan verbonden.

“We hebben een zeer complex prijsmodel dat 10.000 individuele prijzen omvat”, aldus Michal Rada, transformatieleider en ICT-directeur voor AI bij Zeelandia. “Door de huidige marktschommelingen en onzekerheden is het moeilijk om dit te onderhouden. Intelligente prijsstelling was dus het eerstvolgende voor de hand liggende doelwit om aan te pakken. We onderzoeken hoe we met behulp van kunstmatige intelligentie en data science intelligente prijsaanbevelingen leveren met de perfecte balans tussen klanttevredenheid en bedrijfswinst.”

Toekomst

In de nabije toekomst wordt Infor Coleman AI ook in het CRM-systeem van Zeelandia ingezet zodat niet alleen op productgebied maar ook op het gebied van kansrijke klanten aanbevelingen gedaan kunnen worden. Verder gaan hyperautomatiseringsoplossingen bijdragen aan meer efficiëntie.

Misschien vind je deze berichten ook interessant