De F35, voorheen bekend als de Joint Strike Fighter (JSF) vertoont zeker 873 softwarefouten, en ook een aantal andere ernstige technische gebreken. Dit blijkt uit een nog vertrouwelijk rapport van het Amerikaanse Ministerie van Defensie dat Bloomberg heeft ingezien. Zeker zo ernstig is de constatering dat een van de kanonnen op de luchtmachtversie inaccuraat is, en is gemonteerd in behuizing die tijdens het schieten scheuren vertoont.
De Amerikaanse F35 zou het meest geavanceerde toestel moeten worden in de luchtmacht van diverse landen, waaronder Nederland. In de loop van de ontwikkeltijd van dit toestel is het in ieder geval met 428 miljard dollar ontwikkelingskosten het duurste toestel geworden. Het toestel zit vol slimme functies die door software worden aangestuurd, maar die software blijkt nog geenszins naar behoren te werken.
Must fix
De jaarlijkse evaluatie heeft dertien punten opgeleverd die de noemer ‘must fix’ hebben gekregen, een categorie die aangeeft dat deze problemen de veiligheid of gevechtscapaciteit in gevaar brengen. Deze moeten in ieder geval worden opgelost voor vierde fase van de bouw, een project van 22 miljard dollar.
Slim onderhoud
Cybersecurity is een van de geconstateerde problemen. Ook het slimme onderhoudssysteem ALIS (Autonomic Logistics Information System) zorgt voor grote problemen. Deze software zou onderhoud en logistiek rond de F35 moeten regelen, waarbij de software vanuit ieder toestel de benodigde informatie stuurt naar het centrale systeem. Maar op dit moment hebben de tot nu toe geproduceerde toestellen zes verschillende versies van de software, die weer volledig moeten worden aangepast als versie zeven uitkomt.