Volgende week zal San Francisco weer het toneel zijn van Dreamforce, met 170.000 bezoekers het grootste IT-evenement ter wereld. Artificial Intelligence, onder de noemer Einstein, wordt binnen het portfolio van Salesforce steeds belangrijker. Ook dit jaar is de verwachting dat de deelnemers meer te zien en te horen krijgen over nieuwe functionaliteiten en de roadmap voor AI.
Zakelijk zoeken
Onlangs schreef Will Breetz, VP Product Marketing bij Salesforce, in een blog al over een uitbreiding van het CRM-portfolio met de door Einstein/AI ondersteunde functie Enterprise Search. Waar consumenten die iets zoeken op internet de beschikking hebben over uitstekende zoekmachines, loopt zakelijk zoeken naar specifieke data daar ver op achter. Daar wil Salesforce met de lancering van Einstein Search verandering in brengen. AI zou de complexiteit van enterprise search moeten elimineren.
Spraakinteractie
Een van de belangrijkste aankondigingen rond Einstein tijdens Dreamforce 2018 was het aanbieden van vergaande spraakinteractie met artificial intelligence. Carola Verschoor van Royal HaskoningDHV noemde dit in een reportage van vaktitel Executive People destijds ‘in gesprek gaan met data.’ In combinatie met de aangekondigde zakelijke zoekfunctie zal het interessant zijn om volgende week nieuwe live demonstraties te zien van de mogelijkheden die Einstein biedt voor bedrijven.
Bovenstaande video is een gesprek dat Marco van der Hoeven vorig jaar had met Allison Witherspoon over de ontwikkeling van Einstein.