Vorige week vond in Barcelona weer Gartner IT Symposium/Xpo plaats, met 7.500 deelnemers. De rode draad dit jaar was Leading the Digital Society, een logisch vervolg op de eerdere edities van dit grootschalige CIO-event. Waar eerst de inspanningen en uitdagingen van de CIO binnen de eigen organisatie centraal stonden, gaat het steeds meer om de effecten die beslissingen van CIO’s hebben buiten de organisatie. Aanvankelijk op partners, leveranciers en klanten, maar niemand kan meer negeren dat de hele maatschappij geraakt wordt door digitalisering van organisaties.
Discriminatie
Dat is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de ingrijpende effrecten die robotisering en artificial intelligence hebben op de maatschappij. Niet voor niets is er steeds meer aandacht voor de ethische kant van automatisering. Want wie is uiteindelijk verantwoordelijk voor beslissingen die machines nemen op basis van artificial intelligence? Van fysieke schade tot privacyschendingen en discriminatie, CIO’s zijn volgens Gartner binnen organisaties bij uitstek in de positie om de gevolgen van automatiseringsbeslissingen te doorgronden, en hun peers in de business daarover te adviseren.
AI betrokken bij beslissen
In 2022 zal bijna de helft van alle medewerkers gebruik maken van AI bij het nemen van beslissingen, is een van de voorspellingen waar Gartner mee kwam op de eerste dag van IT Symposium 2019 in Barcelona. Tijdens de keynote introduceerde Gartner daarom het Techquilibrium, een evenwichtspunt waarop organisaties kunnen concurreren, en leiden, in de digitale maatschappij. Die digitale maatschappij is volgens Gartner de som van alle interacties tussen mensen, machines en dingen. CIO’s kunnen hier winnen ‘in de bochten’, door in te spelen op drie krachten: geopolitiek, economie en de opkomst van digital giants.
Nationale Politie
Tijdens de Nederlandse CIO- en analistensessie werd ook volop gesproken over het thema data en AI. Maar de de Nationale politie, Engie en PostNL zijn het in hun visie op digitalisering over één ding eens: het draait in eerste instantie om mensen, zowel binnen als buiten de organisatie.