Sinds kort werken er in 1500 grote Walmart vestigingen niet alleen mensen, maar ook robotmedewerkers. Deze computergestuurde medewerkers schrobben bijvoorbeeld de vloeren, scannen de schappen en laden dozen uit. Volgens Walmart zorgt de inzet van robots ervoor dat medewerkers leuker werk krijgen, maar volgens een artikel van The Washington Post zien de medewerkers dat zelf anders.
Robotcollega’s
Deze ontwikkeling is interessant om dat het het eerste experiment is waarbij zoveel mensen op de werkvloer te maken krijgen met ‘robotcollega’s’. Tegelijkertijd is het ook voor veel klanten van Walmart hun eerste ervaring met dit soort robots.
Volgens Walmart bieden de robots medewerkers de kans om leuker werk te doen. Het bedrijf stelt dat medewerkers meer tijd hebben om klanten te helpen, terwijl klanten profiteren van een schonere winkel, kortere wachttijden en vollere schappen.
De medewerkers die The Washington Post sprak voor het artikel zijn een andere visie toegedaan. Zij vertellen aan The Washington Post dat ze zichzelf een robot voelen. De machines hebben juist de taken die zij leuk vonden overgenomen.
Daarnaast moeten ze omgaan met de robots. Sommige medewerkers praten met de robots, ze moeten reageren op de meldingen die de robot geeft en in één winkel hebben de medewerkers de robot die de vloer schrobt zelfs vernoemd naar degene die dat vóór het robottijdperk deed.
Volgens het artikel zeggen veel medewerkers dat ze lang bang zijn geweest dat de robots hun werk zouden overnemen. Maar ze hadden niet verwacht in een soort vreemde overgangsperiode terecht te komen, waarin ze samen zouden moeten werken met de robots.
Ook klanten moeten wennen aan de robots. Medewerkers van Walmart vertellen in het artikel over klanten die de robots achtervolgen door de winkel, video’s maken, op de noodknoppen van de robots drukken of tegen ze aan schoppen.