De opkomst van AI is onomkeerbaar. Maar de mate waarin organisaties ermee bezig zijn verschilt enorm. Daar ligt een taak voor een solution provider als ArrowElectronics, die de vele betrokken partijen bij elkaar brengt in zowel de ontwikkeling als het op de markt brengen van producten. Vanuit die rol praten wij met Bart van Rheenen, managing director van Arrow’s enterprise solutions business in de Benelux.
“AI-technologie is er, en wordt ook gebruikt”, zegt Bart van Rheenen, “Ook door ons in de verschillende platforms waar wij mee werken. Maar over het algemeen zie je dat er vooral enorm veel over AI gepraat wordt. Het enthousiasme voor AI wordt ook aangewakkerd door de overheid, die allerlei durfinvesteringen op dit gebied subsidieert. En dan staan we hier nog maar aan het begin van de ontwikkelingen.”
Machine vision
“Er zijn veel subsets van kunstmatige intelligentie. Een paar die momenteel sterk in opkomst zijn bijvoorbeeld machine vision. Met behulp van camera’s leren systemen afbeeldingen te verwerken en te zoeken naar specifieke zaken. Door het verwerken van ontelbare beelden leren de systemen steeds beter om hun targets te identificeren. Toepassingen zijn bijvoorbeeld beveiliging, medische wetenschap en de voedingsindustrie. Of machine- en deep learning. Denk bijvoorbeeld aan het systeem dat gebruik maakt van KI-gestuurde analyses die machine learning gebruiken om geadverteerde berichten op platforms zoals Facebook aan te passen en te personaliseren. Maar ook digitale assistenten zoals Siri of Alexa, die taalverwerkingsalgoritmen gebruiken om te analyseren en te reageren met begrijpelijke antwoorden die menselijk lijken.”
“En last but not least expertsystemen. Deze kennen veel verschillende verschijningvormen maar hebben één gemeenschappelijke taak: op kennis gebaseerde beslissingen nemen die normaal gesproken door mensen zouden worden gedaan. Een expertsysteem is een computerprogramma dat de expertise van een mens op een specifiek gebied modelleert en, door een reeks feiten en regels te volgen, logica en een kennisdatabase kan gebruiken om tot zijn eigen redelijke conclusie te komen. Enkele voorbeelden hiervan zijn: Google-zoeksuggesties, het stellen van een medische diagnose en chemische analyse.”
“En dan gaat het nog alleen maar over software. Maar ook op hardwaregebied gaan de ontwikkelingen snel. Hardware-ontwikkelaars hebben ontdekt hoe ze computersystemen kunnen ontwerpen en produceren die deze KI-algoritmen en -toepassingen helpen versnellen. Er zijn chipsets die specifiek zijn geconfigureerd voor KI. Ze hebben een bijzonder hoge doorvoer en maken gebruik van parallelle verwerking, gegevensstroombeheer en intensieve grafische verwerking voor toepassingen zoals machine vision.”
Robotiseren
Hoewel het in Nederland lang niet zo ver gaat als in China, is de opkomst van AI onomkeerbaar. “In ons Arrowsphere-platform maken we zelf ook steeds meer gebruik van AI-technieken, vooral om inzicht te geven in het gebruik van de diverse functies. De robotiseer-mogelijkheden helpen ook enorm om processen daadwerkelijk te kunnen automatiseren.”
“Als ik één keer per kwartaal naar een bepaalde kledingwinkel in Nieuwegein ga, is Google Maps nu al zo slim dat als ik zeg dat ik naar Nieuwegein wil, hij snapt dat ik naar mijn kledingwinkel ga. Het adres hoef ik dan niet meer in te tikken. Dergelijke automatisering zie je steeds meer plaatsvinden, ook in bedrijfsprocessen.”
Resellers
In deze ontwikkeling speelt ook het kanaal een belangrijke rol. “Het implementeren van AI- oplossingen is zeer complex. Als je bijvoorbeeld kijkt naar security-oplossingen heb je te maken met wereldwijde netwerken die met elkaar verbonden zijn. Maar juist door de toepassing van AI kunnen veel functies tegenwoordig als een service afgenomen worden, waardoor de complexiteit te beheersen valt en veel resellers met deeloplossingen aan de slag kunnen gaan.”
Hij ziet dat het op dit moment vooral de grote bedrijven zijn die de door start-ups ontwikkelde nieuwe AI-technologieën tot verhandelbare producten en services verpakken. “En hoe je het ook wendt of keert, je zult toch voor een belangrijk deel gewoon hun koers moeten varen. Wij richten ons als Arrow vooral op de techniek en het is aan de reseller om de technologie die wij middels onze platforms aanbieden ook daadwerkelijk in de branche waarin hij actief is toe te passen.”
Wet- en regelgeving
Het Internet of Things (IOT) speelt een belangrijke rol in relatie tot AI. “Het verkopen van sensoren is in de afgelopen jaren een zeer groot deel van onze business geweest. De ontwikkelingen op dat gebied gaan razendsnel en het is ook steeds eenvoudiger om zelf oplossingen te bouwen. Als je maar even googelt op ‘trackers’ dan kun je heel makkelijk allerlei sensoren kopen, en allerlei bedrijven bieden via de cloud services daaromheen aan.”
“Je kunt eigenlijk zelf vanachter je bureau zo een kant en klare IOT toepassing samenstellen. En mensen adopteren die oplossingen ook heel snel. En als je veel verzamelt met een sensor is het een hele logische volgende stap om AI in te zetten om de verzamelde data geautomatiseerd te analyseren en op basis daarvan beslissingen te nemen.”
Innovatie
Dat heeft zijn weerslag op de activiteiten van Arrow: “Wij zijn inmiddels meer dan een distributeur. Wij zijn als Arrow Electronics een worldwide technology solution provider. In toenemende mate bouwen wij onze oplossingen samen met grote klanten, in een OEM-achtige constructie. De ondersteuning die wij aan onze partners geven gaat dan ook in het ene geval veel verder dan in het andere geval.”
“Soms is onze ondersteuning van logistieke aard, dan weer van financiële aard, of helpen we juist op het gebied van design. In meer complexe projecten brengen wij verschillende resellers soms bij elkaar. Een aardig voorbeeld is de RING deurbel. Die apparatuur wordt door ons gemaakt, maar het idee was van een ander bedrijf, en voor de assemblage en distributie zijn ook weer allerlei andere bedrijven betrokken. Wij hebben vooral een belangrijke rol gespeeld in het bij elkaar brengen van die verschillende partijen om te komen tot die innovatie.”