De vraag die bij steeds meer organisaties speelt is ‘hoe haal ik waarde uit de enorme hoeveelheden data die ik verzamel?’ Het slim inzetten van AI is daarbij onontbeerlijk. Dat is aan de ene kant complex, maar aan de andere kant zijn er technologieën als low-code die dit aanzienlijk vereenvoudigen.
“Organisaties verzamelen steeds meer data”, zegt Johan den Haan, CTO van Mendix. “Maar om daar ook iets mee te kunnen is de inzet van AI onvermijdelijk. AI zorgt ervoor dat zeer grote hoeveelheden data kunnen worden omgezet in inzichten en acties. Laat ik een aantal voorbeelden noemen van klanten van ons. Als eerste Zürich Verzekeringen in de UK. Die zagen zich voor de uitdaging gesteld om levensverzekeringen te verkopen aan een steeds jonger publiek. Maar wie denkt er nu rond zijn twintigste aan het afsluiten van een levensverzekering.”
“Wij hebben toen een app voor hen ontwikkeld waarbij jongeren een selfie konden maken en uploaden. Een AI engine schatte dan de leeftijd van degene die de selfie had gemaakt en er werd automatisch een aanbod voor een levensverzekering gegenereerd. Dat is best een succes geworden; we hebben er zelfs een aantal innovatieprijzen mee gewonnen. Ik vind het een mooi voorbeeld van hoe nieuwe technologie creatief ingezet kan worden om een geheel nieuwe doelgroep te bereiken.”
Lift
“Een ander voorbeeld is afkomstig van het Nederlandse bedrijf Liftinsight. Dat bedrijf plaatst sensors op liften, die precies registreert hoe vaak die lift op en neer gaat. Hierdoor hoeft het onderhoud niet meer bijvoorbeeld elk half jaar uitgevoerd te worden, maar hoeft dit alleen plaats te vinden als de lift een bepaald aantal bewegingen heeft gemaakt. Tevens plakken ze dan op die lift een QR-code, die de monteur kan inscannen om meteen de hele historie van de lift te kunnen uitlezen.”
“Dus ook in dit voorbeeld gaat het om een combinatie van data verzamelen en AI. De sensor verzamelt de data en een AI engine bepaalt vervolgens op basis van die data wanneer onderhoud nodig is. Deze voorbeelden geven precies de trend aan die wij in de markt zien, namelijk dat er niet alleen meer data verzameld wordt en in rapporten aan de beslissers getoond wordt, maar dat die beslissingen zelf nu ook geautomatiseerd genomen worden.”
Goud
“Persoonlijk geloof ik echter dat de meeste bedrijven het verkeerd aanpakken. Iedereen jaagt op data; het verzamelen lijkt nooit op te houden. Ze plakken overal sensoren op en geloven dan met al die data goud in handen te hebben. Ze verwachten dat de business value ervan zich vervolgens automatisch zal aandienen. Maar dat gebeurt niet vanzelf. Ik sprak laatst nog iemand van een hijskranenbedrijf, die trots vertelde dat hij op elk moment van elke hijskraan die zij waar ook ter wereld hadden kon vertellen hoeveel gewicht er op dat moment aan hing. “Fantastisch!”, zei ik. “Maar levert dat ook meer business op?” En toen bleef het stil, want het antwoord op die vraag was eigenlijk ‘nee’.”
“In mijn optiek heeft het alleen zin om data te verzamelen en door AI te laten interpreteren als je de verkregen inzichten ook kunt omzetten in acties. En daar heb je dan iets van softwareontwikkeling voor nodig. En het liefst in een vorm waarin je snel kunt experimenteren, omdat je van tevoren niet weet hoe het nieuwe businessmodel eruit zal zien. En juist daarom is het zo belangrijk dat alle aspecten van de automatisering die met data en AI te maken hebben gedemocratiseerd worden. Je hebt niets aan nieuwe technologieën als zij niet toegankelijk zijn voor grote groepen mensen. Noem het “No-Code”, noem het “Low-Code”, noem het “Citizen Development”. Dat maakt mij even niet uit: als het gebruik ervan maar simpel is.”
Creativiteit
Wie zijn nu in de praktijk de mensen binnen een organisatie die met deze nieuwe technologieën aan de gang gaan? “Ik denk dat dat altijd een cross-functional team moet zijn. Maar het start toch echt bij de organisatie zelf. Daar moet iemand zijn die het domein kent, die creatief is en die de durf heeft om dingen uit te proberen. Wat er nu helaas vaak gebeurt is dat de mensen die een creatief idee hebben van de IT-afdeling te horen krijgen dat er de eerstkomende tijd geen tijd is om dat idee te verwezenlijken. Zo wordt de creativiteit van medewerkers helaas maar al te vaak de nek om gedraaid. Een low-code platform, waarop ideeën veel sneller verwezenlijkt en uitgeprobeerd kunnen worden, stimuleert in dat opzicht de creativiteit binnen organisaties enorm. En die creativiteit is natuurlijk voorwaardelijk voor innovatie.”
Suggesties
Ook Mendix zelf is bezig met het verzamelen van data en het toepassen van AI. “Heel concreet is dat met Mendix Assist, een oplossing die wij twee jaar terug voor het eerst gelanceerd hebben en die je helpt met suggesties over de volgende stap in een ontwikkeltraject. Hierdoor zie je de productiviteit van development trajecten enorm stijgen.”
In Mendix 9, de nieuwste versie van ons platform, is ook een zogenaamde ‘Performance Bot’ opgenomen. Dat is een engine die je volledige applicatie analyseert en de pijn- en verbeterpunten automatisch detecteert. Zo zie je dat er een verschuiving plaatsvindt van low-code platforms naar AI-assisted development. Hierdoor kan er steeds sneller software ontwikkeld worden door mensen met een steeds beperktere technische achtergrond. In het verleden hebben we met ons low-code platform het proces van softwareontwikkeling in organisaties al tien keer kunnen versnellen. Nu hebben we ons als doel gesteld om met AI-assisted development en alle bots die daarbij komen kijken de softwareontwikkeling nog eens tien keer te kunnen versnellen. En we zien dat in meer dan 95% van de gevallen de door bots aangedragen suggesties correct zijn. In de praktijk wordt meer dan 50% van de activiteiten in procesflows aangemaakt via Mendix Assist suggesties. De adoptie van het gebruik is dus erg hoog.