Angst voor baanverlies en verminderde productiviteit door verouderde vaardigheden zorgt voor verlangen bij werknemers naar bij- en omscholingsmogelijkheden. Dat blijkt uit een onderzoek door leverancier van Robotic Process Automation (RPA), UiPath.
Bijna de helft van alle mensen maakt zich zorgen dat ze binnen vijf jaar geen baan zullen hebben omdat hun vaardigheden verouderd zijn. Daarom zegt 86% van de respondenten dat ze willen dat hun werkgever kansen biedt om nieuwe vaardigheden te verwerven (omscholing) en 83% wenst dat hun werkgever hen meer kansen geeft om hun huidige vaardigheden te verbeteren (bijscholing).
Waardevolle vaardigheden
De UiPath-enquête is opgezet om inzicht te krijgen in de vraag hoe kantoormedewerkers over de hele wereld denken dat technologie waardevolle vaardigheden verandert, of ze de mogelijkheid hebben om bij- en bijscholing te doen, en hoe opleidingsmogelijkheden de werktevredenheid en ervaren arbeidszekerheid beïnvloeden. Uit het onderzoek onder 4.500 kantoormedewerkers in de Verenigde Staten, het VK, Frankrijk, Duitsland, India en Singapore in februari en maart 2020 bleek dat bijna alle (91%) kantoormedewerkers van mening zijn dat hun werkgevers meer bereid zouden moeten zijn om te investeren in digitale en technische vaardigheidstraining voor hun werknemers.
Andere belangrijke punten uit de enquête zijn:
- Zonder kansen voor bij- en bijscholing vrezen werknemers dat ze verouderd raken.
Een derde van de kantoormedewerkers wereldwijd vreest dat hun huidige rol voorbij hun huidige vaardigheden zal gaan en 25% maakt zich zorgen over het verlies van hun baan als gevolg van automatisering. De meeste kantoormedewerkers (83%) zouden zich wereldwijd veiliger voelen in hun werk als hun werkgever kansen bood om nieuwe vaardigheden te leren.
Formele training zou de angst van werknemers kunnen verminderen om te leren zelfstandig nieuwe digitale hulpmiddelen te gebruiken. Volgens de enquête voelt 58% van de wereldwijde respondenten zich “enigszins” tot “sterk” geïntimideerd wanneer ze moeten leren hoe ze een nieuwe technologie moeten gebruiken, en in de VS stijgt dat aantal naar 68%. Verrassend genoeg, hoe jonger een kantoormedewerker is, hoe meer ze dat gevoel hebben. Drieënveertig procent van de 18-23-jarigen wereldwijd zegt geïntimideerd te zijn bij het leren van een nieuwe technologie, terwijl slechts 10% van de 56-plussers zich geïntimideerd voelt.
- Medewerkers geloven dat ze productiever en tevredener zullen zijn op het werk door middel van vaardigheidstraining.
Tachtig procent van de werknemers over de hele wereld gelooft dat ze productiever zouden zijn als ze nieuwe vaardigheden zouden leren. Naast het stimuleren van grotere bedrijfsresultaten, zijn werknemers die een vaardigheidstraining volgen over het algemeen meer geneigd om hun baan te behouden; 88% van de werknemers zegt meer bereid te zijn te blijven werken bij een bedrijf dat mogelijkheden voor bij- en omscholing biedt.
Onder werknemers over de hele wereld die een opleiding op het werk kregen, noemden ze meer verantwoordelijkheden, meer kansen en meer salaris als de belangrijkste voordelen van bij- en omscholingsmogelijkheden.
- Medewerkers willen automatisering leren – en zijn bereid om vaardigheidstraining in eigen hand te nemen.
Data-analyse is wereldwijd de meest begeerde vaardigheid en in de Verenigde Staten neemt de vraag naar automatisering, machine learning (ML) en AI-vaardigheden toe. Tweeëntwintig procent van de kantoormedewerkers wereldwijd zegt geïnteresseerd te zijn in het verwerven van RPA-vaardigheden, in het besef dat automatisering de productiviteit kan verhogen, tijd kan besparen en een betere balans tussen werk en privé kan opleveren. Deze interesse is nog hoger voor kantoormedewerkers in de Verenigde Staten, waarbij 30% van de Amerikanen aangeeft geïnteresseerd te zijn in het verwerven van RPA-vaardigheden.
Drieëntachtig procent van de werknemers wereldwijd en 87% van de werknemers in de Verenigde Staten zegt ook geïnteresseerd te zijn in ML en AI. Achtenzeventig procent merkt wereldwijd op dat ML / AI-vaardigheden hun carrière ten goede kunnen komen.
Tot op heden hebben velen voor werknemers aan wie geen nieuwe vaardigheden op het werk worden geleerd, de training in eigen handen genomen. Negenenvijftig procent van de kantoormedewerkers heeft een cursus gevolgd of heeft zichzelf in hun persoonlijke tijd een nieuwe vaardigheid geleerd om op hun werk te gebruiken. In de Verenigde Staten worden mensen net zo vaak getraind in RPA als in een nieuwe taal.
“Meer dan ooit zijn digitale vaardigheden nodig. Werkgevers moeten hun werknemers nieuwe trainingsinitiatieven bieden, zodat ze optimaal gebruik kunnen maken van technologie zoals automatisering, zodat ze productiever en tevredener zijn in hun carrière. Achtenvijftig procent van de kantoormedewerkers is van mening dat ze meer mogelijkheden hebben om dagelijkse, eentonige taken op het werk te automatiseren, ‘zei Tom Clancy, SVP UiPath Learning. “Werkgevers moeten digitale training aanbieden als onderdeel van initiatieven voor loopbaanontwikkeling, aangezien bewezen is dat het de retentie verbetert en de bedrijfsproductiviteit verhoogt.”