RobotWise, dat zich richt op talentontwikkeling met behulp van sociale educatieve robots, organiseert deze zomer workshops voor leerlingen in Voorschoten, Amsterdam Zuidoost en Amstelveen. Als onderdeel van de pre-zomerschool was RobotWise aanwezig op de British School Voorschoten (senior school) en op de zomerscholen voor het primair onderwijs in Amsterdam Zuidoost.
Inmiddels hebben al 146 leerlingen van de British School kort voor de zomervakantie tijdens twee volle dagen robots leren programmeren. Vervolgens waren gedurende acht middagen in totaal 256 leerlingen in Amsterdam Zuidoost aan de beurt, waarbij is samengewerkt met het Projectenbureau Primair Onderwijs Zuidoost – (PPOZO).
Vorige week en deze week – de laatste week van het zomerscholen programma – is RobotWise met de mini ‘Robot Playground’ aanwezig op drie verschillende zomerschoollocaties in Amstelveen, waarvoor leerlingen van alle scholen uit de gemeente Amstelveen zijn uitgenodigd door hun eigen school en door de gemeente. Daarmee zijn binnen drie weken ruim 700 leerlingen enthousiast aan het werk gegaan met robots.
Technologie
“Zomerscholen zijn een fantastische plek voor kinderen om tijdens de vakantie extra les te krijgen en veel leuke activiteiten te doen. Dankzij RobotWise maken kinderen op een speelse manier kennis met technologie. Tijdens een bezoek aan de zomerschool in Zuidoost zag ik kinderen met veel plezier samen aan de slag gaan met programmeren. Geweldig om te zien!”, zegt Marjolein Moorman, Wethouder Onderwijs van de Gemeente Amsterdam.
RobotWise wordt al sinds enkele jaren ingezet op diverse locaties tijdens de schoolvakanties, maar de zomerscholen zijn nu extra in trek vanwege de coronacrisis. De overheid heeft subsidies beschikbaar gesteld voor onderwijs en instellingen om de door de coronacrisis veroorzaakte leerachterstanden weg te werken.
Cognitief en sociaal
Een aantal zomerscholen zet daarbij in op zowel cognitief als sociaal vlak. Leerlingen hebben bijvoorbeeld ’sochtends taal & rekenen en in de middagen worden allerlei leuke en leerzame workshops gegeven. RobotWise heeft de afgelopen weken groepen leerlingen van diverse niveaus ontvangen, van regulier onderwijs tot speciaal onderwijs, evenals taalklassen voor nieuwkomers. Maar ook leerlingen van de internationale British School Voorschoten.
Tijdens de workshops van RobotWise maken kinderen spelenderwijs kennis met technologie en met het leren programmeren van sociale robots. Dat gebeurt onder andere met vloerrobots die met behulp van een tablet geprogrammeerd worden. Andere robots moeten bijvoorbeeld via kleurcodes geprogrammeerd worden om een bepaalde route te volgen.
Wereldburgerschap
“We hebben programmeren in ons aanbod opgenomen omdat het overkoepelend thema ‘wereldburgerschap’ is. Technologie en mediawijsheid zijn hier een belangrijk onderdeel van”, zegt Dayenne Schurman, Projectleider Zomerschool Zuidoost.
“Op de mini Robot Playground tijdens de zomerscholen ontdekken kinderen op een leuke en laagdrempelige manier hoe robots werken en hoe je ze programmeert. Het is een eerste stap om ze te interesseren voor technologie. We hopen ze zo te stimuleren om zich verder te verdiepen in de mogelijkheden van technologie, omdat de banen van de toekomst daarom zullen draaien”, zegt Tamar Neter, CEO en oprichter van RobotWise.
Communiceren
“We merken telkens weer dat kinderen heel enthousiast zijn en het geweldig vinden om met de robots aan de slag te gaan. En omdat ze daarbij ook met elkaar moeten communiceren en samenwerken, oefenen ze spelenderwijs ook belangrijke sociale vaardigheden.”
Met de inzet van educatieve robots stimuleert RobotWise jong en oud om spelenderwijs moderne technologie te ontdekken. Daarbij worden technische vaardigheden gekoppeld aan de ontwikkeling van sociale cognitieve vaardigheden, zoals probleemoplossend- en analytisch vermogen, samenwerken en creativiteit. Tamar Neter, oprichter van RobotWise, werd uitgeroepen tot ‘Amstelveense Ondernemer van het Jaar 2019’, in de startup-categorie.
Zie ook
RobotWise: Betere sociale vaardigheden met behulp van robots