Stichting 010010 ontdekte dat tienjarigen het snelst leren hoe ze een robot moeten bouwen. Daarom wordt het programma dat de stichting ontwikkelde bij voorkeur in groep 5 of 6 gegeven. Gewoon tijdens de lessen, zodat iedereen mee kan doen. Mirella Ang de Jonge, community manager bij Stichting 010010: ‘Ook leraren, die vaak geen idee hebben hoe ze een robot moeten bouwen, ontwikkelen zich met ons programma.’
Het belangrijkste uitgangspunt van Stichting 010010 is dat alle kinderen de vaardigheden moeten kunnen ontwikkelen om thought leaders en tech-leiders te worden. Ze hebben daarvoor andere skills nodig dan die ze tijdens de traditionele lessen aanleren, namelijk: elektrotechniek, design thinking en programmeren. Plus datgene waarin de voorgaande vaardigheden samenkomen: robotics.
Experiment met het lesprogramma
De stichting werd opgericht in Rotterdam, vandaar de naam 010010 (naar het Rotterdamse netnummer), maar biedt inmiddels het programma aan voor alle basisscholen in Nederland. ‘De meeste mensen zijn verbaasd als ze horen dat wij ons lesprogramma aanbieden voor leerlingen van rond de tien. Maar we hebben ons lesprogramma uitgeprobeerd bij meerdere leeftijdscategorieën en we zien dat kinderen van rond de 10 het snelst leren.’
Daarbij is het belangrijk om te weten dat robotics geen programma is voor ná de schooluren. Nee, álle kinderen moeten toegang hebben tot deze leerstof en daarom worden de lessen tijdens de schooluren gegeven. ‘We willen niet dat kinderen vanwege sociale omstandigheden niet kunnen meedoen. Daarom bieden we het aan als volledig lespakket, waarmee leraren direct aan de slag kunnen.’
Ook leraren ontwikkelen hun vaardigheden
Hoe zit het met leraren die zelf wars zijn van technologie? ‘Geen enkel probleem’, zegt Ang de Jonge. ‘Het programma biedt scholen een volledig uitgewerkt programma met een toolkit. Dat programma is niet alleen een kans voor leerlingen, het biedt juist ook leraren de kans om vaardigheden op het gebied van robotics te ontwikkelen, zodat zij verder komen in hun carrière.’
Om ervoor te zorgen dat niet alleen rijke scholen dit programma kunnen betalen en ervoor te zorgen dat dus écht iedereen kan meedoen, biedt de Stichting het aan voor duizend euro voor een klas van dertig kinderen. Is de klas de helft zo groot? Dan betalen scholen de helft van de prijs. ‘We hebben ook ouders die meedenken en bereid zijn om een deel zelf te betalen, zodat hun kinderen een voorsprong krijgen in hun ontwikkeling.’
De Robot Spelen
Elk jaar organiseert de stichting een afsluitend evenement voor het lesprogramma waar alle scholen aan meedoen. ‘We organiseren elk jaar de robot spelen. Kinderen bouwen zelf hun eigen robot en laten die dan meedoen in de wedstrijd. Afgelopen jaar was die wedstrijd natuurlijk virtueel en dat was een groot succes, dus we denken zeker dat het virtuele altijd een onderdeel zal blijven van het evenement.’
Op het moment is er alleen een lesprogramma voor klas 5 of 6 op de basisschool, maar de stichting kijkt naar lesprogramma’s voor jongere kinderen. ‘Omdat we iedereen dezelfde kansen willen geven, wordt het huidige lesprogramma niet aan jongere kinderen gegeven. Zij verschillen namelijk te veel qua motorische vaardigheden. Programmeren zou kunnen, maar de ontwikkelingen gaan zo snel dat we nog nadenken hoe we dat gaan vormgeven.’
‘Onze leerlingen weten al wat robotics is’
Maar het uiteindelijke streven is zichzelf opheffen omdat dit soort lesprogramma’s niet meer nodig is. ‘Het zou mooi zijn als scholen zeggen: ‘Wij hebben dat lesprogramma niet nodig, want wij hebben dat al opgenomen in ons curriculum.’ Dat leerlingen al weten wat programmeren is en hoe ze design thinking moeten toepassen. Maar op dit moment zijn we helaas nog niet zover.’
Bent u leraar of wilt u dat uw kinderen alvast leren programmeren en een robot in elkaar leren zetten? Neem dan contact op met Stichting 010010 via hun website.